søndag den 4. oktober 2015

CSCL som laboratorium for tværfaglig læring.

Jeg arbejder i et team bestående af fysioterapeuter, ergoterapeuter, kommunikationsvejledere og IKT vejledere, hvor vi laver tværfaglige indsatser omkring børnene på skolen men også børn i Silkeborg Kommune og andre steder.

Det tværfaglige er vigtigt for os, da vi oplever at vores indsatser har mere kvalitet og bliver bedre implementeret. I en tid hvor alt skal effektiviseres og benchmarkes er det vanskeligere og vanskeligere at beholde det tværfaglige ståsted. Det siger sig selv, at det er dobbelt pris at sende 2 mand på en opgave frem for én. Hvis ikke kvaliteten er dobbelt så god - hvem vil så bevilge pengene til opgaven? Lige nu får vi stadig lov til at løse en del af opgaverne tværfagligt, men det er nok et spørgsmål om tid før nogen får øjnene op for det og vil blande sig.

 I forbindelse med modul 1 på MIL har jeg afprøvet computer supported collaborative learning (CSCL) på egen krop og har i den forbindelse gjort mig nogle overvejelser, om det kan være en del af vores fremtidige tværfaglige ståsted.

Konkret har vi for tiden en række supervisionsmøder med psykolog Jesper Birck. I det forløb udfolder der sig en række faglige dilemmaer som vi qua vores uddannelsesmæssige baggrunde ser forskelligt på. Et supervisionsmøde ender ofte med, at et enkelt dilemma bliver udfoldet og belyst mens andre ikke ser dagens lys. Kan det tænkes at CSCL kan være med til at flere dilemmaer bliver belyst?


Min tanke er at jeg på næste teammøde vil fremlægge hvad CSCL, hvordan vi kan praktisere det og hvilke ”spilleregler" der kan være i vores setup.

Erfaringerne med modul 1 er, at det er fordelagtigt at have færre tråde at gennemlæse og kommentere på. For få tråde gør måske det, at der indholdsmæssigt ikke nødvendigvis er noget man motiveres af og får lyst til at kommentere på. Når vi i vores tilfælde er 9 personer, der skal afprøve CSCL tænker jeg at 3 tråde er tilstrækkeligt. Derudover er det godt med et meta forum, hvor alle overvejelser om det at bruge CSCL kan foregå.


Vores spilleregler kunne være:
  • Etablere roller for deltagerne.
  • Tydeliggøre dialogens form. Med det mener jeg at vi skriver "en til mange" budskaber og ikke "en til en"
  • Vi aftaler hvor meget og hvor ofte vi forpligter hinanden til at skrive.
  • Vi aftaler et opfølgnings møde og en afslutningsdato.

Med etablering af roller mener jeg, at vi skal have 3 der fremsætter en problemstilling og 3 der opponerer, hvorefter at dialogen udfoldes. Jeg agter at agere moderator i alle tre tråde eftersom erfaringen fra Moodle og modul 1 kan og bør bruges i dette arbejde. Når forløbet sluttes tænker jeg, at vi laver en fælles opsamling, der skriftliggøres til fremtidig refleksion. Endelig skal vi tage stilling til hvorvidt formen kan benyttes og eller ændres. Hvis den kan bruges tænker jeg, at projektet kan skaleres så hele skolen kan praktisere CSCL som en del af den videndeling, der finder sted.

Med projektet forventer jeg, at vi bliver tyderligere om vores eget faglige ståsted i kraft af, at vi tvinges til at synliggøre overfor hinanden, hvilken teori vi anvender i praksis. Ligeledes forventer jeg, at vi igennem online dialogen får mulighed for at nærme os et fælles teoretisk ståsted. Vi oplever at vi har det i hverdagen, men det kunne godt trænge til at blive tydeliggjort. 
Her er et bud på en måde at gøre det på. 

Hvad tænker du? 
Hvilke overvejelser har jeg ikke gjort mig i dette setup?
Hvilke effekter tror du vi ser i et sådant forløb?

Jeg ser frem til at høre din mening!

3 kommentarer:

  1. Det har været stærk bekræftende for mig at læse dette indlæg. Min blog i MIL-forløbet har jeg givet titlen NETVÆRKSSPROG. Jeg er optaget af de former den kollektive samtale tager; netop det du peger på I har defineret formater til: Roller, tale til mange, hvor meget og hvor ofte, datoer. Netop denne udvikling af et mere præcist blik på dialogernes genretræk, hvad vi skal kunne for at gruppen bliver til, så vi rent faktisk har kontakt og undersøger i fællesskab, ikke bare er pludrende enkeltindivider, dét er lige præcis dét, I er i gang med her. Godt at se det så konkret formuleret.

    SvarSlet
  2. undskyld... jeg fik lyst til at tilføje noget.. Denne proces med at definere de former dialogerne skal tage for at kunne løfte opgaven for fællesskabet anser jeg for en proces, hvor vi præciserer et netværkssprog og dets særtræk. Netværksgenrerne.

    SvarSlet
  3. Meget interessant læsning. Jeg glæder mig til at høre hvorledes det forløber sig og hvordan det fungere. Jeg tænker jeg kan anvende det du beskriver til at forsøge mig med et ligende projekt på tværs af afsnittene der hvor jeg er. Vi har ikke længere timer til at mødes i vores kliniksvejleder forum hvor vi tidligere diskuterede faglige dilemmaer og bragte problem område op og var facilitatore for hinanden. Det du beskriver her kunne måske løse vores problem og derved give os rum til at kunne have en faglig dialog.
    Jeg er i tvivl om hvad det er du ønsker i skal arbejde med tværfagligt, for du må jo som jeg have en form for tavshedspligt der skal overholdes. Årsagen til at jeg spørger, er at jeg kunne tænkte mig at afprøve det her med blog og roller i forhold til mine studerende der er i den afsluttende del af praksis. Jeg ser dog en udfordring i forhold til tavshedspligten og til om det at de skal anonymisere meget gør at det går ud over indholdet. Hvad tænker du her?

    SvarSlet

Du er mere end velkommen til at kommentere på indhold og dele ud af din viden - sharing is caring ;)